متخصص ارتوپدی که به او متخصص استخوان و مفاصل یا جراح استخوان و مفاصل یا ارتوپد نیز می گویند، با روش های جراحی و غیر جراحی سعی در تشخیص و درمان مشکلات سیستم حرکتی بدن دارد. مشکلاتی مانند:

آسیب های استخوان و مفاصل پس از ضربه در استخوان های شکسته، رگ به رگ شدن، کشیدگی و رگ به رگ شدن، پارگی تاندون ها و رباط ها.

آسیب در ورزش

زوال مفاصل بدن، مانند آرتریت و ساییدگی مفاصل

اندام گالار

تومورهای استخوان و بافت نرم

بیماری مادرزادی اندام



دوره درمان توسط جراح ارتوپد چگونه است؟

بیماران معمولاً با علائم به پزشک مراجعه می کنند. شایع ترین این علائم درد است. در مورد پوکی استخوان هم همینطور. هنگام مراجعه به جراح ارتوپد، بیماران معمولاً به ما می گویند که مثلاً کمردرد یا زانو درد دارند.

خوب، باید بدانید که زانو درد یک علامت است نه یک بیماری. بیماری های زیادی وجود دارند که باعث زانو درد می شوند و درمان هر یک از این بیماری ها متفاوت است. بنابراین، درمان منظم برای همه افراد مبتلا به زانو درد نباید در نظر گرفته شود.

پزشک ارتوپد ابتدا باید علت زانو درد را تشخیص دهد. متخصص ارتوپد این کار را با صحبت با بیمار و گرفتن اطلاعات از او انجام می دهد، سپس او را معاینه می کند و سپس از آزمایشات و روش های تصویربرداری ویژه استفاده می کند.

پس از تشخیص بیماری، درمان انجام می شود. حال این درمان می تواند جراحی یا غیرجراحی باشد. بنابراین، حتی اگر نام ارتوپد با نام عمل همراه باشد، درمان هایی که ارائه می دهند لزوماً جراحی نیستند.

ضمناً اکثر بیمارانی که در سیستم حرکتی مشکل دارند را می توان با روش های غیر جراحی مانند تمرینات پزشکی خاص، داروها، فیزیوتراپی و روش های دیگر درمان کرد. اما گاهی اوقات جراحی ارتوپدی ضروری خواهد بود.

بنابراین پزشک ارتوپد باید با سایر همکاران در زمینه تشخیص و درمان ارتباط نزدیک داشته باشد. برای تشخیص بیماری ها نیاز به همکاری با کارشناسان آزمایشگاه و پاتولوژی و تصویربرداری از قبیل رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن رادیوایزوتوپ و سونوگرافی دارد.


تشخیص و درمان بیماری های کلیه اندام ها

بسیاری از مردم فکر می کنند که متخصص ارتوپد یا جراح ارتوپد فقط یک جراح ارتوپد است که مسئولیت مراقبت از استخوان های اندام را بر عهده دارد. این اشتباه است.

بسیاری از دردهای دست و پا ناشی از مشکلاتی در بافت های غیر استخوانی بدن است.

به عنوان مثال، سیاهرگ ها یکی از دلایل مهم درد اندام هستند. تاندون ها تارهای بافتی هستند که بین ماهیچه ها و استخوان ها قرار گرفته اند و آنها را به هم متصل می کنند.

در حین ورزش و حتی کارهای روزانه، تاندون ها می توانند کشیده شوند و منجر به التهاب و درد شوند.

اعصاب دست و پا می تواند منبع درد باشد. این اعصاب می توانند در اثر فشار از بافت مجاور کشیده و تحریک شوند و این تحریک باعث درد می شود.

عضلات بازوها، پاها و پشت می توانند باعث درد شوند. این ماهیچه ها می توانند در حین ورزش یا انجام کار کشیده شوند که برای ما بسیار سخت است و این کشش می تواند منجر به اسپاسم و درد شود.

کشش شدید حتی می تواند باعث پارگی عضله شود. از سوی دیگر، ضعف عضلانی نیز می تواند باعث درد شود.

زمانی که عضلات قدرت کافی برای نگه داشتن مفاصل و استخوان ها را در جای مناسب نداشته باشند، فشار زیادی به آنها وارد می شود و باعث درد می شود.

اعصاب نیز می توانند منبع درد باشند. تاندون ها گروه های قوی ماهیچه ای هستند که دو قسمت از استخوان ها را در مفاصل به یکدیگر متصل می کنند. وقتی فشار زیادی به مفصل وارد می شود، رباط ها کشیده می شوند و ملتهب و دردناک می شوند.

بنابراین، معلوم می شود که دلایل مختلفی برای درد دست و پا وجود دارد. همه این عوامل توسط متخصص ارتوپد بررسی می شود. همه یک منبع درد پیدا می کنند، اما جراحی همیشه لازم نیست.

همه بافت های آسیب دیده قابل جراحی نیستند. به هر حال، درمان اصلی درد بازو، پا و کمر، جراحی نیست.

فقط برخی از مشکلات مربوط به استخوان ها، مفاصل، رباط ها یا اعصاب نیاز به جراحی دارند. اگر درمان نیاز به جراحی داشته باشد، توسط جراح ارتوپد انجام می شود، اما اگر با روش های غیرجراحی قابل درمان باشد، توسط جراح ارتوپد نیز انجام می شود.

بنابراین می بینیم که اگرچه عنوان جراح ارتوپد جراح است و جراح ارتوپد نامیده می شود، اما حوزه عمل وسیعتر است و شامل مشکلات مختلفی از دست، پا، کمر و گردن می شود که مهمترین آنها عبارت است از. دردی که در این ناحیه ایجاد می شود.



ریشه شناسی جراحی ارتوپدی

کلمه ارتوپدی ریشه یونانی دارد و اولین بار توسط Mr. نیکلاس آندره در سال 1741 بعد از میلاد دو کلمه ortho به معنای صاف و همسطح و pedi به معنی کودک را با هم ترکیب کرد.

دلیل این ترکیب این است که در ابتدا کسانی که این رشته فعالیت پزشکی را تأسیس کردند، اندام کودکانی را که دارای اندام یا ستون فقرات خمیده بودند، صاف می کردند.

آموزش ارتوپدی

در ایران فارغ التحصیلان M.D مدرک تخصصی ارتوپدی را از طریق یک دوره چهار ساله تخصصی در دانشکده های پزشکی دریافت می کنند.

دوره چهار ساله ارتوپدی را رزیدنتی و به پزشکی که این دوره را گذرانده است رزیدنت می گویند.

پس از این دوره چهار ساله، رزیدنت در آزمون بورد ارتوپدی شرکت می کند و به کسانی که در این آزمون قبول می شوند، بورد می گویند.

تا حدود بیست سال پیش، یک فارغ التحصیل در رشته ارتوپدی می توانست مشکلات مربوط به هر ارگان حرکتی را درمان کند، اما وضعیت به سرعت در حال تغییر است.



تغییرات در رشته ارتوپدی

با توجه به گسترش علم در همه شاخه ها از جمله ارتوپدی، ارتوپدی به زیر شاخه ها تقسیم شده است و بسیاری از متخصصان ارتوپدی کار خود را به یک زیر شاخه محدود کرده اند.

به این ترتیب سعی می کنند بیشتر روی یک زمینه تمرکز کنند تا دانش و تجربه بیشتری در آن زمینه کسب کنند.

دانش تولید شده روزانه در هر شاخه به سرعت در حال افزایش است که دسترسی به همه آن حتی برای کسی که فقط در آن زیر رشته کار می کند غیرممکن است. بنابراین خود شاخه فرعی به سرعت تکه تکه شده و به زیر شاخه های دیگر تقسیم می شود.


زیر شاخه های اصلی ارتوپدی عبارتند از:

جراحی دست

جراحی شانه و آرنج

جراحی ستون فقرات

جراحی هیپ و لگن

جراحی زانو

جراحی پا

جراحی ارتوپدی کودکان

حراج تومورهای اسکلتی عضلانی

جراحی تروماتیک و آسیب های اسکلتی

جراحی آسیب های ورزشی

منبع مقاله:https://payju.ir/content/پزشکان-متخصص-ارتوپدی-در-شیراز

+ تعداد بازدید : 7850 |
نوشته شده توسط نویسنده ایران مگ در پنجشنبه 21 ارديبهشت 1402 و ساعت 13:09
ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]