ایجاد پادکست یکی از موثرترین راه ها برای جذب مخاطب آنلاین و رشد کسب و کار شماست. بر اساس مطالعات انجام شده، فراوانی این نوع محتوا به سرعت در حال افزایش است. آماده سازی و آپلود فایل صوتی یک فرآیند ساده است. اما بسیاری از سازندگان پادکست پس از تولید چند قسمت انگیزه خود را از دست می دهند. زیرا ویژگی های یک پادکست موفق را نمی دانند و بی هدف محتوای صوتی تولید می کنند. در این مقاله شما را با نکات مهم تولید یک پادکست خوب و موفق آشنا می کنیم.

پادکست موفق چیست؟

موفقیت برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی از افراد تعداد بالای دانلود پادکست را موفقیت آمیز می نامند. بسیاری از تولیدکنندگان پادکست در شرکت های بزرگ و کوچک موفق به افزایش فروش با استفاده از پادکست شده اند. برخی دیگر از پادکست ها به عنوان طرحی خلاقانه و پلت فرمی برای بیان داستان برند خود استفاده می کنند.

بنابراین، کسب و کار شما دستور العمل خاصی برای مخاطبان موفق دارد. بنابراین ابتدا از خود بپرسید "تولید موفق پادکست چه معنایی برای تجارت من دارد؟"

پادکست موفق چیست؟

چرا تولید پادکست خوب مهم است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این امر نرخ مناسبی از تعامل با مخاطب را ایجاد می‌کند.

مردم به 4 پادکست از 5 پادکست که دانلود می کنند گوش می دهند.

40 درصد از شنوندگان در عرض 48 ساعت پس از دانلود پادکست به آن گوش می دهند.

80 درصد از شنوندگان در عرض یک هفته پس از دانلود پادکست به آن گوش می دهند.

درآمد حاصل از انتشار پادکست از 800 میلیون دلار در سال جاری به 1 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید.

افراد تحصیل کرده مخاطب پادکست هستند. 60 درصد دانشجویان دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا بالاتر هستند.

سطح اجتماعی و اقتصادی شنوندگان پادکست مطلوب است. 41 درصد از شنوندگان افرادی هستند که درآمد سالانه آنها بیش از 75000 دلار است.

ویژگی های یک پادکست موفق

یک طرح تحویل این مهم است که به تولید قطعات با کیفیت خوب ادامه دهید.

میزبان هایی انتخاب می شوند که به موضوع و شخصیت پادکست مربوط می شوند. حداقل یک مجری که علاقه مند و آگاه به موضوع پادکست باشد باید دعوت شود تا پادکست به خوبی برای مخاطبان دیده شود.

یک پادکست خوب اپیزودیک است. با محتوای پادکست اپیزودیک، داستان سرایی امکان پذیر است و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد.

پادکست در صورت تقاضا در دسترس است. شنوندگان محتوای مورد نظر خود را دوست دارند و هر هفته و هر روز به آن گوش می دهند.

نکاتی برای ایجاد یک پادکست موفق

در زیر به 7 نکته برای ایجاد یک پادکست خوب و موفق اشاره می کنیم.

1. یک مفهوم متقاعد کننده ایجاد کنید

برای ایجاد موفقیت آمیز یک پادکست برای گوش دادن، باید موضوعاتی را پیدا کنید که مورد علاقه مخاطبان شما باشد. سپس موضوعات را در قالب صوتی به منبع اطلاعاتی، محتوای سرگرمی، محتوای آموزشی و ... تبدیل کنید.

ایجاد پادکست درست مانند محتوای متنی یا ویدیویی است! شما باید به محتوای مورد نظر خود فکر کنید. چه سوالاتی خواهید پرسید؟ از چه سایه هایی استفاده خواهید کرد؟ پادکست هر چند وقت یک بار منتشر می شود؟ چه پادکستی انجام خواهید داد؟ آیا به مصاحبه، مونولوگ، فیلمبرداری، روایتگری یا ترکیبی از اینها فکر می کنید؟

ضبط پادکست موفق

تعداد قسمت های پادکست خود را از قبل تعیین کنید. برنامه ریزی بهترین راه برای انعکاس محتوا و راه مهمی برای پیش بینی فعالیت ها و امکانات مورد نیاز است. همچنین اگر می خواهید شخصی را برای حضور در پادکست یا گوینده آن دعوت کنید، آن را تا دقیقه 90 ترک نکنید. ممکن است پیشنهاد شما رد شود.

تولید پادکست همیشه ایده و موضوع روشنی در ابتدا ندارد. در عوض، شخصیت واقعی یک پادکست در چندین قسمت ایجاد می شود. اما از ابتدا باید هدف و برنامه را مشخص کنید. البته برای جلب توجه کاربران به نامی جذاب نیاز دارید.

2. برنامه و ساختار بخش را تعیین کنید.

موفقیت تصادفی به دست نمی آید. هر قسمت باید به عنوان یک اثر هنری تولید شود. ایجاد محتوا برای پادکست مانند یک فرآیند تحقیق است. شما به آمارهای مهم، مراجع معتبر و حقایق جالب در رشته خود نیاز دارید. یک نمودار یا جدول برای پوشش موضوعات مختلف ایجاد کنید. به عنوان مثال، ابتدا ترجیحات خود را یادداشت کنید.

اگر پادکست شما در قالب مصاحبه است، ابتدا یک راهنمای مصاحبه با سوالات کلیدی تهیه کنید. مصاحبه کننده را بشناسید آیا او با مکث صحبت می کند؟ ممکن است از شما چند سوال بپرسم؟ در واقع، مصاحبه کنندگان رادیویی از کارت ها برای هدایت مصاحبه با مهمان استفاده می کنند. تهیه پادکست مصاحبه نیز روند مشابهی دارد. بنابراین ابتدا باید با مراحل تهیه انواع پادکست آشنا شوید.

3. پادکست را تحت شرایط شدید مناسب ضبط کنید

صدای پادکست باید با بهترین کیفیت ممکن باشد. یکی از عرصه های رقابتی در دنیای فناوری، کیفیت فایل های صوتی تولید شده است که بینندگان و شنوندگان جذب فایل های با کیفیت بالا می شوند.

از نرم افزارهای صوتی خوب برای ضبط پادکست خود استفاده کنید. محیطی آرام با حداقل مزاحمت ایجاد کنید. مثلا گوشی را خاموش کنید، پنجره ها را ببندید و غیره. زود حرف نزن همچنین صدای خوب برای ساخت یک پادکست حرفه ای کافی نیست. با گذراندن یک دوره کوتاه مکالمه آنلاین، می توانید تاثیر صدا و لحن خود را چند برابر کنید. به عنوان مثال، سعی کنید از هجاهای مزخرف مانند "الف"، "م" و غیره خودداری کنید. آهسته تر صحبت کردن به شما امکان می دهد در مورد آنچه ارائه می کنید فکر کنید. این قطعه هوشمندتر به نظر می رسد و ویرایش بسیار طبیعی است.

بنابراین تقویت یک فایل صوتی به دو عامل بستگی دارد:

تقویت اتاق و تجهیزات صوتی از جمله میکروفون، هدفون، نرم افزار، کامپیوتر و غیره مهم است. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تقویت صدای خود یا گوینده مهم است. پس مراقب صدای خود باشید و از قبل برای ضبط آماده شوید. صدای خش دار، خسته و نامفهوم برای شنونده جذاب نیست.

4. از سخت افزار حرفه ای برای تولید پادکست های موفق استفاده کنید

به لطف یک کارگاه مجهز به تجهیزات ضبط صدا با کارایی بالا، فرآیند ضبط آسان تر، حرفه ای تر و با کیفیت تر می شود. اکنون با پیشرفت تکنولوژی و گوشی های هوشمند، می توانید به سرعت پادکست ایجاد کنید. بنابراین شما با توجه به دستگاه هایی که استفاده می کنید، سطح کیفیت صدا و کیفیت تولید پادکست را تعیین می کنید. یک پادکستر مبتدی می‌تواند با استفاده از تلفن هوشمند یا برنامه‌هایی مانند Podbean یا Anchor (برای iPhone و Android) صدا را ضبط کند.

اولین سرمایه گذاری در این زمینه باید در یک میکروفون با کیفیت باشد. زیرا صدای پس زمینه را کاهش می دهد و صدای شما را گرمتر و دلپذیرتر می کند. می توانید از یک میکروفون ثابت مانند USB Yeti Pro که برای سیستم های مک و رایانه شخصی مناسب است استفاده کنید. اگر در حال انجام یک پادکست مصاحبه هستید و می خواهید کیفیت صدای خوبی داشته باشید، میکروفون های گران قیمت تری وجود دارند که عملکرد بهتری دارند.

البته بهتر است یک هدست یا هدفون نیز بردارید. زیرا می توانید صدای خود را با کیفیت خوب بشنوید. هدفون هایی مانند Sennheiser HD280Pro شما را از سر و صدای اطراف جدا می کند.

5. از نرم افزار مناسب برای تولید پادکست زهرا شیراحمدی استفاده کنید.

این نرم افزار فرآیند ویرایش صدا را آسان و سریع می کند. برنامه اصلی مدیریت و ویرایش فایل های صوتی Audacity می باشد که از سال 2000 مورد استفاده قرار گرفته است.این نرم افزار قابل استفاده در سیستم های مک، پی سی و لینوکس می باشد. این نرم افزار هر روز با ویژگی های مختلف در حال توسعه است. این ابزار رایگان برای ویرایش رسانه ها (حذف قطعات ناخواسته، جمع آوری قطعات و ذخیره، افزودن جلوه های صوتی یا موسیقی، رفع نواقص در ضبط های صوتی و غیره) عالی است. البته برنامه های پیشرفته تری در این دسته عبارتند از Hindenburg Journalist و Adobe Audition.

از جمله این برنامه های محبوب، بسیاری از برنامه های آموزشی آنلاین رایگان هستند. بنابراین می توانید از مجموعه ای از نرم افزارهای ویرایش علاوه بر اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تبدیل صدا استفاده کنید. مصاحبه ها را می توان در نرم افزار Skype8 ضبط کرد. بسیاری از اپلیکیشن های گوشی های هوشمند قابلیت ضبط صدا را نیز ارائه می دهند. ابتدا این برنامه را قبل از ضبط صوتی نهایی تست کنید. زیرا باید اپلیکیشنی را پیدا کنید که با مدل گوشی شما مطابقت داشته باشد تا عملکرد عالی داشته باشید.

خدمات چت صوتی آنلاین مانند زوم نیز برای پروژه های حرفه ای در دسترس است. برای مثال، اگر در حال مصاحبه با مهمانان مختلف هستید. در این پلتفرم می توانید از قابلیت ضبط صدا استفاده کنید.

6. پادکست را ویرایش کنید

هنر ویرایش یا ویرایش یک فایل صوتی را بیاموزید. یک مقدمه و نتیجه گیری خوب فایل شما را به یک پادکست حرفه ای تبدیل می کند. افزودن یک ملودی خوب نیز پیام مورد نظر را تقویت می کند.

هنگام ویرایش، می توانید کلمات تکراری را حذف کنید، نویز و نقص های جزئی صدا را حذف کنید. نرم افزار ویرایش حرفه ای آهنگ های صوتی را به پادکست ها اضافه می کند. بسیاری از سایت ها به شما امکان دانلود یا ایجاد موسیقی را به صورت رایگان می دهند (اما از حق چاپ و استفاده از موسیقی مجاز آگاه باشید).

اگر اهداف حرفه ای تری دارید، می توانید با آهنگساز درباره تولید یک قطعه موسیقی دیگر صحبت کنید و آن را بخشی از پادکست صوتی خود بدانید. یک فایل صوتی با کیفیت بالا (حداقل Kbps256) تولید کنید و متادیتای فایل را پر کنید.

7. به پادکست خود شخصیت بدهید

پادکست موفقیت

برای ایجاد یک پادکست موفق، باید هویت بصری خود را ایجاد کنید. روی موارد زیر کار کنید: آموزش ساخت پادکست زهرا شیراحمدی

یک نام خاص برای پادکست خود انتخاب کنید. مردم تمایل دارند به اسم گوش کنند.

اکثر پلتفرم های انتشار پادکست از شما می خواهند که نشانه های بصری ارائه دهید. همیشه باید فیلم مربعی را در پادکست خود قرار دهید. این تصویر در اندازه کوچک نمایش داده می شود، بنابراین باید واضح باشد. برای اطمینان از کیفیت نمایش تصویر، آن را در اندازه بزرگ (حداقل 2000 پیکسل) بسازید.

به جزئیات یا ایده هایی که می خواهید همراه با ارائه پادکست بشنوید فکر کنید. البته بهینه سازی موتورهای جستجو را در نظر بگیرید. این جزئیات به شما کمک می کند پادکست را پیدا کنید. بنابراین، می توانید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush برای اطلاع از چشم اندازها یا نظرات کاربران استفاده کنید.

یک وب سایت به پادکست خود اختصاص دهید. طراحی وب سایت ابزار مهمی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتشار و کسب درآمد از پادکست شما است. داشتن یک وب سایت اختصاصی مزایای زیادی دارد.

+ تعداد بازدید : 35 |
نوشته شده توسط نویسنده ایران مگ در سه شنبه 11 مهر 1402 و ساعت 9:41
ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ اقساط اپل
بستن تبلیغات [X]