این تغییر در سیستم گوارش که اخیرا مورد توجه بسیاری از متخصصان تغذیه و سلامت قرار گرفته است، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش وزن داشته باشد. اما بالون معده برای همه افراد توصیه نمی شود. در واقع، افرادی که دارای چاقی شکمی هستند و BMI بالای 30 دارند، می توانند بیشترین سود را از این شکم ببرند. اگر BMI بالاتر از 35 باشد، افراد معمولا می توانند این جراحی را انجام دهند. BMI اساساً شاخصی است که نسبت وزن به قد افراد را می سنجد و معمولاً باید بین 18 تا 25 باشد بنابراین افراد دارای اضافه وزن می توانند پس از مشاوره از این روش بهره مند شوند. دسته دوم افرادی هستند که به دلیل چاقی و اضافه وزن به بیماری های عمده مبتلا هستند. سایر نشانه ها (کاربردهای) برای این روش وجود دیابت پیشرفته در زمینه آپنه خواب، خطر بالای بیماری قلبی، اضافه وزن و درد شدید مفاصل است.


نوع بالون معده

1. بادکنک اوبلون

در این روش چندین کپسول حاوی بالون معده به بیمار داده می شود. بیمار آنها را می بلعد و کپسول ها در معده قرار می گیرند. سپس طی چند هفته آینده به فرد یک کپسول دیگر داده می شود. به این ترتیب این روند تا حدود شش ماه ادامه می یابد تا حفره شکمی آن طور که پزشک می خواهد بسته شود. بنابراین تاثیر این بادکنک حدود شش ماه پس از شروع مراحل قابل مشاهده است.

2. بادکنک را تکرار کنید

در این روش بیمار تحت بیهوشی سرپایی قرار می گیرد و سپس دو بالون متصل به هم از طریق آندوسکوپی وارد معده می شود. پزشک بالون را باز می کند و در صورت نیاز شکم را می پوشاند.

3. بالون اوربر

این بادکنک شبیه نمونه قبلی است با این تفاوت که این بار بادکنک با آب و نمک پر شده است. به این ترتیب بیمار به دلیل کاهش ناحیه معده سریعتر احساس سیری می کند.

4. روش نقطه ای

با این روش پس از قرار دادن بالون معده، پزشک به مرور زمان حجم بالون را با مایع کم و زیاد می کند. دوام یکی از مزایای این بادکنک است. با این روش بیمار می تواند حدود یک سال بالون را در معده نگه دارد.

لازم به یادآوری است که هر نوع بادکنک مورد استفاده باید با نظارت بر غذا و ورزش همراه باشد. بالون معده یک راه اضافی برای کاهش وزن است و اثربخشی آن به سبک زندگی سالم بستگی دارد.


هزینه کپسول اسپری معده

استفاده از کپسول مثانه معده برای کاهش وزن روشی جدید برای کاهش بسیاری از نگرانی هاست. پس از مصرف این کپسول، بخشی از حجم معده توسط آن اشغال می شود. با استفاده از این کپسول ها، پزشک می تواند حجم معده فرد را در مدت حدود 6 ماه کاهش دهد. قیمت کپسول معده با توجه به برند و تعداد مورد نیاز متفاوت است. همانطور که گفته شد، پس از چند بار قورت دادن این کپسول ها، دفعه بعد (بعد از چند هفته تا چند ماه) به کپسول های بسیار بیشتری نیاز است. بنابراین قیمت کپسول تخلیه معده با توجه به مقدار مورد نیاز برای هر فرد متفاوت است. معمولاً شش ماه پس از شروع درمان، حجم اشغال شده معده به مقدار مورد انتظار می رسد و ممکن است علائم کاهش وزن ظاهر شود.



مقایسه بالون معده با آستین

در مورد سایر روش های لاغری می توان به اسلیو معده اشاره کرد. در آستین، جراح به طور کامل بخشی از معده را از دستگاه گوارش خارج می کند. مهمترین مزیت این روش این است که هورمونی به نام گرلین که به هورمون گرسنگی معروف است به دلیل تخلیه معده ترشح نمی شود. بنابراین، فرد معمولاً بعد از آن کمتر احساس گرسنگی می کند. این به حدی است که حتی گفته می شود افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند باید حدود شش ماه به یاد داشته باشند که غذا بخورند. اما دستکاری معده، چسبندگی بعد از عمل و احتمال رفلاکس معده از عوارض آن است.


مقایسه بالون معده با بای پس


روش دیگر جراحی بای پس معده است. با این عمل قسمت بزرگی از معده و قسمت کوچکی از روده کوچک از دستگاه گوارش خارج می شود. یکی از مزایای این روش کاهش وزن سریع است. همچنین از آنجایی که این روش قدیمی است، بسیاری از جراحان آموزش کافی برای انجام آن دیده اند و همچنین مقالات کافی در مورد عوارض آن وجود دارد. عوارض جانبی این روش شامل دستکاری بیش از حد حفره شکم و چسبندگی های بعدی است.


مقایسه بالون معده و حلقه معده

روش بعدی استفاده از جراحی معده است. در این روش زمانی که حلقه در معده قرار می گیرد، قسمت اول آن فشرده می شود و به این ترتیب فرد می تواند غذای کمتری مصرف کند. استفاده از این روش توصیه نمی شود زیرا معایب زیادی دارد. استفراغ مکرر، عدم کنترل اشتها و اشتغال به خوردن چیزهای کوچک از معایب عمده آن است. به طور کلی هر چهار روش ذکر شده دارای مزایا و معایبی هستند.


مزایا و معایب بالون معده

یکی از مهمترین مزایای بالون معده کاهش وزن کوتاه مدت است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که این روش یک روش سرپایی است. سایر روش های کاهش وزن روند تهاجمی تری را طی می کنند. با این حال، این روش می تواند از بیهوشی تا بیهوشی خفیف متفاوت باشد. بنابراین تاثیر سریع، غیرتهاجمی بودن، کنترل بیماری زمینه ای و جلوگیری از عوارض در جراحی های گسترده شکم از جمله مزایای این روش است. علاوه بر این مزایا، بدیهی است که معایبی نیز وجود دارد. بسیاری از افراد پس از انجام این روش برای مدتی احساس ناخوشایند پری و پری معده را تجربه می کنند. حالت تهوع و استفراغ خفیف از دیگر علائم آن است. یکی از شایع ترین بیماری هایی که یک فرد ممکن است به آن مبتلا شود رفلاکس است که با آنتی اسیدها قابل کنترل است.

مراقبت های بعد از عمل بالون معده



جراحی بالون معده مانند هر جراحی دیگری نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارد. افرادی که این عمل را انجام می دهند باید بعد از آن روی شانه چپ خود بخوابند. به هیچ عنوان انسان نباید روی شکم بخوابد. بهترین حالت خوابیدن با شانه چپ و کمی بالا بردن سر با گذاشتن بالش است. پیروی از یک سبک زندگی سالم، مصرف کافی آب، سبزیجات پخته و کم چربی و شکر از مهمترین موارد هستند. همچنین انجام ورزش های سبک پس از چند هفته جراحی توصیه می شود.


رژیم غذایی بعد از توپ معده

به طور کلی، غذاهای جامد یا خشن می توانند برای کاهش وزن به معده و روده آسیب بزنند. این غذاها می توانند شامل غذاهای جامد مانند سبزیجات یا گوشت های نپخته مانند کباب و همچنین غذاهای تند باشد. شما باید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید. مصرف سایر نوشیدنی ها مانند چای، قهوه، نوشابه های گازدار مانند نوشابه، مشروبات الکلی و نوشیدنی های گرم یا سرد نیز ممنوع است. در هفته اول بعد از جراحی رعایت این نکات اهمیت بیشتری دارد. جویدن کافی و آهسته غذا خوردن یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه کرد. به طور کلی افرادی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارش قرار می گیرند باید برای مدتی مراقب غذا، نوشیدنی و عادات غذایی خود باشند تا در آینده بهترین نتایج را مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید: https://balloontehran.com/

+ تعداد بازدید : 447 |
نوشته شده توسط نویسنده ایران مگ در شنبه 9 ارديبهشت 1402 و ساعت 12:57
ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ اقساط اپل
بستن تبلیغات [X]